mandag 15. mars 2010

Kontraster i Mumbai

Mumbai var en interessant by! For det første kom min kjære på overraskelse, og hadde med seg sine to medstudenter, så det ble mer sosialt og koselig enn først antatt. Jeg hadde en norsk kontakt som bor her som jeg skulle treffe, men han kom seg ikke fra Nepal pga visumtrøbbel. Mumbai har skjønnhet og stygghet i forening. De 40.000 taxiene er svarte og gule og samme kontrastfulle fargene preger byen. Mye slum, fattigdom, skitne områder og forurensning i en slags sameksistens med andre finere områder, urbanisme og kultur.
Disse to bildene er fra vår første tur på et diskotek, rike ungdommer som har råd å betale de 600 rupiene det koster å komme inn. De spiller bare vestlig musikk og ingen har sari på seg, det er olabukse og t-skjorter på. Når jeg våkner opp neste morgen og åpner vinduet på badet møter jeg synet av de fem sovende på bare ulltepper. Jeg ser de igjen litt senere, de jobber og bor i samme bygg som de pusser opp. Det er mulig de føler at de har det bedre enn dem som bor i et veikryss under en kartong og som bruker dagene på å tigge småpenger. Men langt fra det vi er vant med er det. Jeg lukker gardinene og pusser tennene som vanlig.