onsdag 17. mars 2010

Togtur

Første togtur i India ble gjennomført mellom Mumbai og Goa (Margao). Jeg var ikke helt sikker på hvordan dette skulle bli. Vi kjøpte billetter to dager før, de har egen luke for utlendinger på togstasjonen, så det gikk bra. Vi kjøpte tredje klasse med air condition, og gikk til stasjonen om kvelden. En "lurer" prøvde å fortelle at toget mitt var flytta til en annen stasjon, men klok av visdom gikk jeg ikke på den med en gang, og spurte på et kontor. Det var ikke riktig, så personen hadde nok andre hensikter. Jeg prøver å avvise alle slike henvendelser, det er rett som det er noen som ønsker å selge deg en annen tur eller få deg til et reisebyrå der de får provisjon, eller hva vet jeg. En rickshaw-kjører jeg hadde fast i noen dager i Delhi fortalte at han får en rekvisisjon til litt bensin om han tar med passasjerene til det og det markedet, ofte et hus der det selges tepper, kunst og tekstiler.
 
Vel, det var togturen. Standarden var litt lavere enn man ser i Norge, men fungerte helt fint. Jeg kjøpte litt kjetting og lås på stasjonen og fikk låst fast fotosekken til et feste, men jeg var likevel ikke helt trygg her. Vi lå seks stykker i samme kupé, men det vår åpen midtgang, så hvem som helst kunne komme og romstere. Det la en demper på nattesøvnen, men sovna til slutt. Og alt gikk fint. Før søvn, prata vi litt med de andre reisende. Det var to fra Mumbai/Goa som fortale om utviklinga fra fattige bønder, de hadde nå et avkom boende i København, og hadde reist i Norge. Det andre unge paret var fra Sør-Afrika og Kina, snodig nok hadde vi sett dem fire ganger i Mumbai før togturen. Det var ellers flere som gikk fram og tilbake og solgte te og kaffe, suppe og mat, så manglet ikke på service. Dessverre var vinduet vårt ganske gulnet og ødelagt, så vi fikk ikke sett allverden ut, men så var jo mesteparten av turen på natta. Jeg kan godt anbefale en togtur i India, og vi blir trolig å ta en tur med tog fra Goa til Kerala.