søndag 28. mars 2010

Farvel India

Da har jeg forlatt India. Fire uker i landet som kanskje mer er et kontinent. Jeg er ikke blitt ekspert etter et kort opphold her, men mange inntrykk tar jeg med. Her er noen stikkord kastet ned på papiret:
* Det er noe med fargene, sa min tidligere redaktør Trond. Det er rett!
* Mange mennesker, mange hyggelige mennesker.
* Det er noe med luktene.
* Maten er vanvittig god og variert! Men godt det er mulig å få kontinental frokost i blant!
* Menn over 18 har bart.
* Taxisjåførene kan godt si at det ikke går tog, og samtidig tilby å kjøre samme ruta..
* Har ikke blitt trua eller sett alvorlig kriminalitet!
* Det er koselig med menn i skjørt. Menn (også gifte) tafser på hverandre, stryker hverandre over håret og klapser hverandre på rompa, leier hverandre. Det er vennskap, kunne tenkt meg å vite mer om dette. 
* Man bruker bare høyrehånda til å spise med, den andre hånda brukes til en annen aktivitet.
* Det er en viss terrorfare og politi/militære står utplassert både her og der. På samme flyplass i Kerala som vi dro fra fant de en bombe inne i et fly bare få dager før i dro.
* Jeg ønsker å se mer av India, det er mange steder jeg ikke har sett, Rajasthan for eksempel. Men også har jeg lyst å dra tilbake til Mumbai og reise til mindre landsbyer.
Vel, det var bare litt. Nå er jeg sliten etter lang flytur, som ble ekstra lang pga tull i Tyrkia og vi måtte re-booke reisen via Danmark, noe som gjør at vi ikke rekker flyet vi hadde hjem til Tromsø. Men det er detaljer. For de som har tittet innom bloggen takker jeg for alle kommentarene! Jeg har mange bilder som jeg ikke har lagt ut her, som kommer i gallerier på nettsiden etter hvert. Men først er det påskeferie!